Je hebt er vast wel eens over gehoord of wellicht heb je er al een in huis. Een multifuelbrander! Deze handige kooktoestellen hebben het vermogen om te functioneren op verschillende soorten brandstof.
In een serie van vijf blogs bespreken we alles op het gebied van buiten koken in een minimale setting zoals tijdens trektochten, fietsreizen of klimexpedities. De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:
Het grootste voordeel van de multifuelbrander is dat deze werkt op meerdere brandstoffen. In deze tweede blog bespreken we om welke brandstoffen het precies gaat en zetten we per brandstof de voor- en nadelen op een rijtje.
Gas
Laten we beginnen bij de bekendste soort brandstof voor branders: gas. Gas is één van de schoonste brandstoffen. Dat scheelt enorm bij het schoonmaken van de brander. Gas is ook relatief eenvoudig om mee te werken. Gas is wel één van de duurdere brandstoffen. Een ander nadeel van gas is dat het niet overal in de gewenste vorm verkrijgbaar is. Zeker wanneer je bestemming zich buiten de westerse wereld bevindt.
Let op: sommige multifuelbranders werken niet met gas, maar enkel met petroleum, diesel en/of benzine. Daarnaast is de eventuele gasaansluting van de multifuelbrander niet geschikt voor elk type gascartouche. Meer informatie over gasaansluitingen en -samenstellingen vind je in de volgende blog!
Autobenzine
Het grootste voordeel van autobenzine is dat het vrijwel overal op de wereld beschikbaar is. Daar houden de voordelen ook op. De lijst met nadelen is een stuk groter. Autobenzine is bijvoorbeeld behoorlijk explosief. Met een beetje kennis en kunde kan hier overigens prima mee omgegaan worden. Aan het gebruik van autobenzine kleven ook gezondheidsrisico’s. Zo is het inademen van de dampen of aanraking van autobenzinen met de huid slecht voor je gestel. Een ander nadeel van autobenzine is de hoeveelheid roet of aanslag die het achterlaat op de brander en de pannen. Je zal je multifuelbrander daarom veel vaker moeten onderhouden dan dat het geval is bij gebruik van bijvoorbeeld kookpuntbenzine.
Kookpuntbenzine
Kookpuntbenzine is één van de meest geschikte brandstoffen voor de multifuelbrander. De brandstof, in het Engels “white gas” of “white fuel” genoemd, is schoon in gebruik en heeft daarmee amper onderhoud van de brander tot gevolg. Kookpuntbenzine van bijvoorbeeld Coleman of Primus is vaak te verkrijgen bij dezelfde winkels die gascartouches verkopen. Kookpuntbenzine is, net als autobenzine, wel explosief. Voorzichtigheid blijft dus geboden bij het gebruik ervan. Kookpuntbenzine is in de niet-westerse wereld slecht verkrijgbaar.
Links: kookpuntbenzine van Primus. Rechts: Primus gascartouche.
Petroleum
Petroleum is, net als autobenzine, vrijwel overal op de wereld goed te verkrijgen. Buiten de westerse wereld is dit de meest geschikte brandstof voor de multifuelbrander. Petroleum bevat namelijk nauwelijks schadelijke stoffen en is minder vluchtig/explosief dan autobenzine. Dit laatste heeft ook tot gevolg dat het opwarmen van de multifuelbrander meer tijd in beslag neemt. Ook zal je jouw brander bij het gebruik van petroleum vaker moeten onderhouden dan bij gebruik van kookpuntbenzine.
Diesel
Ook diesel is over de hele wereld goed verkrijgbaar. Net als autobenzine is het echter niet de meest geschikte brandstof voor de multifuelbrander. Diesel bevat namelijk vrij veel giftige toevoegingen. Daarnaast is het niet vluchtig, waardoor je jouw brander lang moet voorverwarmen. Ook geldt dat je de brander vaak zal moeten schoonmaken bij het gebruik van diesel.
Kerosine
Kerosine, in het buitenland ook bekend als “jet fuel”, is verkrijgbaar op praktisch elk vliegveld in de wereld. Aangezien je vrijwel nooit met een gevulde brandstoffles mag vliegen, is kerosine daarom een eenvoudige brandstof om te verkrijgen nadat je op je bestemming bent aangekomen. Als het echter ook mogelijk is om kookpuntbenzine of petroleum te verkrijgen, dan verdient dat de voorkeur. Kerosine bevat namelijk meer giftige toevoegingen dan deze brandstoffen.
Nederlandse vs. Engelse benamingen
De benamingen van alle brandstoffen in het Nederlands en het Engels kunnen soms wat verwarrend zijn. Zo wordt petroleum in het Engels ook wel “white kerosene” genoemd. Dit is iets anders dan het Nederlandse kerosine. Een ander voorbeeld is het Engelse “white gas” dat in het Nederlands niet gas uit een gascartouche is, maar waarmee kookpuntbenzine wordt bedoeld.