Inloggen
Winkelmandje
NederlandsNederlands

Duurzaamheid

Geplaatst op 29-10-2020 door Roland

Duurzame outdoorproducten en kleding

We kunnen er niet meer omheen en overal waar we kijken en komen worden we ergens geconfronteerd met het klimaat, duurzaamheid etc. Wat doet het met ons en wat kunnen wij bedragen als we nu en voor de toekomst willen blijven genieten van het buitenleven. Wij merken steeds meer dat onze klanten wel duurzaam willen zijn en of meer willen worden, echter hoe ze dit moeten doen en waar ze moeten beginnen is vaak het probleem. Met deze informatie willen we je wat inzicht geven in de ontwikkeling van duurzame outdoorproducten en kleding, want zoals klimaatoptimist en WWF-ambassadeur Janouk Kelderman zegt: ‘Alle kleine beetjes helpen (écht)!’ Moeilijk is het allemaal niet en al belerend willen we helemaal niet zijn natuurlijk. Wij zijn blij met de ontwikkelingen in de outdoor en kledingbranche, waarin steeds meer en meer aandacht is voor de duurzame ontwikkeling van producten.
 

Wanneer je wilt overschakelen op het gebruik van meer duurzame producten of textiel, dan kun je op de logo's en keurmerken gaan letten die worden gebruikt op de producten. Er zijn inmiddels veel verschillende keurmerken en een keurmerk betekent niet automatisch dat het product ook compleet 100% duurzaam is. Keurmerken maken veelal een onderscheid in:

  • Duurzame grondstoffen 
  • Duurzaam productieproces 
  • Duurzaam in gebruik 
  • Verwerkt onder goede arbeidsomstandigheden


Zo hebben alle merken hun eigen werkwijze om absoluut duurzamer te worden. Zo wordt bijvoorbeeld bij Jack Wolfskin gerecycled materiaal uitsluitend in geselecteerde producten toegepast. Om de transparantie over de herkomst en de naleving van grenswaarden voor schadelijke stoffen te garanderen, gebruiken ze uitsluitend bluesign-gecertificeerde recycling-materialen. Fjällräven is  sinds 2012 al helemaal PFC-vrij in hun productie en loopt hiermee ver voor op de andere merken. De Eco Shell collectie van Fjällräven is waterbestendig en ademend, maar zónder een negatieve impact op het milieu te hebben, kost wat…. Heb je ook wat! In de outdoorbranche zit je vaak goed als het gaat om duurzaamheid en natuurlijk erfgoed. Deze doelgroep geniet veelal van het buitenleven in alle opzichten en materialen zijn erop gericht om functioneel en duurzaam te zijn. De nieuwste technieken worden gebruikt om kleding meer duurzamer en milieuvriendelijker te maken. Er wordt ook steeds meer aandacht besteed aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het verminderen van CO2-uitstoot tijdens de productie.

Eerlijke handel en arbeidsomstandigheden

Één van de belangrijkste “Fair Trade” labels die je in de outdoorwereld zal tegenkomen is van de Fair Wear Foundation en de Fair Trade Certified™. De eerste is vooral actief binnen Europa en heeft inmiddels een groot aantal outdoormerken aan zich verbonden zoals Vaude, Mammut en Ortovox. Deze merken zijn lid van deze organisatie en beloven daarmee werkcondities te verbeteren en in stand te houden. De volgende, door de Verenigde Naties erkende minimale arbeidsvoorwaarden, zijn aan de Fair Wear Foundation gebonden:

•Vast arbeidscontract

•Geen dwangarbeid

•Geen kinderarbeid

•Geen discriminatie

•Leefbaar loon

•Vrijheid van vakvereniging en collectieve onderhandeling

•Beperkt aantal werkuren en overwerk

•Veilige en gezonde omstandigheden.

Merken die lid zijn van de Fair Wear Foundation hebben op elk label een FWF logo staan.

Het Fair Trade Certified™ label kun je terugvinden bij o.a. Arc’teryx. Dit label wordt gecontroleerd door Fair Trade USA. Naast de strikte regels omtrent de werkomstandigheden worden er ook milieu-eisen gesteld. Zo mogen bepaalde gevaarlijke stoffen niet gebruikt worden en mogen afval en afvalwater niet in de natuur terecht komen.

Milieu en klimaat

De invloeden van producten en kleding op het milieu en klimaat begint al bij het verkrijgen van de grondstoffen. In de buitensportwereld wordt in grote mate gebruik gemaakt van de synthetische grondstoffen nylon (polyamide) en polyester. Deze vezels zijn licht, nemen vrijwel geen water op en zijn veelal slijtvast. Ook natuurlijke grondstoffen als katoen, dons en wol worden in outdoorbranche veel gebruikt. In de gehele productieketen ontstaan natuurlijk verschillen in relatie tot het gebruik van de verschillende grondstoffen. Elke grondstof heeft zo hier zijn voor en nadelen:


Watergebruik 
Landgebruik 
Gifstoffen 
Vervuiling / Mircoplastics 
Uitstoot broeikasgassen / klimaatimpact 
Dierenwelzijn

Vanuit je gevoel zou je denken dat natuurlijke materialen ook beter zijn voor het milieu, maar dat is deels waar. Zo komt bij de productie van katoen veel water en bestrijdingsmiddelen kijken en heeft wol een hoge klimaatimpact doordat er veel methaan (een sterk broeikasgas) door de schapen wordt uitgestoten. Synthetische stoffen hebben in principe het minste impact op de productie, maar bijvoorbeeld het wassen van fleece draagt weer aanzienlijk bij aan de toename van microplastics.


Bluesign label

Wederom een label wat je tegen kunt komen als het om milieu gaat is het bluesign® label. Zij richten zich op het uitsluiten van gevaarlijke stoffen binnen het productieproces, zodat de veiligheid voor arbeiders en consumenten verhoogd wordt. Tevens wordt er ook aandacht besteed aan het terugdringen van schadelijke emissies naar water en lucht en wordt het efficiënt gebruik van grondstoffen gestimuleerd. Op deze manier ontstaan duurzame producten met een minimale impact op het milieu.

Onder andere Mammut, Arc’teryx, Bergans of Norway en Fjällräven zijn bluesign® partners. Dit houdt in dat deze bedrijven zoveel mogelijk werken volgens de principes van bluesign®. Producten en kleding dat geheel voldoet aan de eisen ontvangen het predicaat 'bluesign® product'.  

Gerecycled materiaal

Outdoormerken gebruiken steeds vaker gerecycled materiaal als grondstof. Van bijvoorbeeld PET flessen kan heel goed polyester worden gemaakt, wat weer de basis is van fleece. Niet alleen  polyester maar ook katoen, wol en dons kunnen goed gerecycled worden. Jack Wolfskin en Vaude gebruiken veel van deze materialen en lopen hiermee voor op veel andere merken. Gerecycled materiaal heeft over het algemeen een lagere impact op het milieu en scoort bij veel consumenten bij jezelf als je bewust wilt gaan shoppen. 

PFC vrij waterafstotende behandeling

Veel jassen en broeken in de outdoor ondergaan een waterafstotende  behandeling. In de outdoor is een waterdichte jas of broek soms erg handig natuurlijk. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van een DWR (Durable Water Resistance) behandeling. Hiervoor kunnen de schadelijke stoffen (PFK of PFC) gebruikt worden waarvan met name in de lange keten bepaalde verbindingen kankerverwekkend en hormoonverstorend kunnen zijn voor mens en milieu. Het gebruik van deze stoffen is sinds 2015 binnen de EU verboden. Veel merken zijn overgestapt naar het gebruik van de korte keten PFC’s. Intussen wordt er hard gewerkt om een nog meer milieuvriendelijke DWR-finish te ontwikkelen, waarbij de eigenschappen en kwaliteit in relatie tot de waterdichtheid van de producten gehandhaafd moeten blijven. Ook Gore Farbics, fabrikant van GORE-TEX® heeft in deze tijd toegezegd schadelijke PFC's te gaan mijden en voor eind 2020 zal 85% van de gebruikte stoffen niet langer schadelijke PFC’s bevatten. Voor 2023 willen alle merken dat 100% van alle gebruikte materialen vrij zijn van schadelijke PFC's.

Dierenwelzijn

Ook speelt inmiddels het dierenwelzijn een belangrijke rol in je keuze voor verantwoorde outdoorkleding en producten. Wol en dons zijn bijvoorbeeld de meest gebruikte dierlijke producten in outdoor. De keuze die gemaakt is om dierlijke producten in outdoorkleding te gebruiken is vooral op basis van functionaliteit. Wol heeft als eigenschap dat het een zeer goede isolerende werking heeft, ook als het vochtig is, reguleert de lichaamstemperatuur goed en houdt geen geur vast. Ook dons heeft zeer goede thermische eigenschappen en is daarnaast ook licht en heeft een klein volume.

De bekende outdoorbrands stellen steeds strengere eisen als het gaat om dierenwelzijn en de traceerbaarheid van hun dierlijke grondstoffen. In de wolindustrie bij Merino-schapen is "mulesing" een omstreden techniek. Wij van Twinseasons nemen geen producten in onze collectie op waarbij deze methode nog word gebruikt om merino wol te produceren. Gelukkig zijn er ook diervriendelijke middelen beschikbaar om de schapen te beschermen. Ze leven in vrijheid en het scheren van wol dient geheel pijnloos en humaan te gebeuren. Onze merken waaronder Ortovox, Helly Hansen, Sea ten Fjällräven werken alleen met leveranciers die géén gebruik maken van mulesing en natuur en dier respecteren. Deze werkwijze heeft wel als gevolg dat veel kleding beperkt leverbaar is en zeker enige exclusieve tijd geniet, maar daarover alleen maar waardering en zo wordt een mogelijk nadeel een prachtig voordeel naar onze mening. 

                                                       https://youtu.be/bNVXDIwFKgl


Voor het gebruik van dons houden onze outdoormerken zich aan de Responsible Down Standard (RDS) waarbij de herkomst van het dons duidelijk is en er geen gebruik wordt gemaakt van dwangvoeding of het levend plukken van dieren. Onder andere Sea To Summit, Fjällräven, Peak performance en Mammut werken met RDS. Er zijn nog verschillende andere merken die kiezen er zelf voor om de controle over de herkomst van het dons te houden en het verkrijgen via andere organisaties uitvoeren. Bij Twinseasons heeft R.D.S. bij het gebruik van dons, de voorkeur en steunen we dit actief tijdens het samenstellen van onze collectie waar mogelijk. 

Ben je absoluut geen voorstander van het gebruik van dieren bij de productie van outdoorkleding of bijvoorbeeld slaapzakken, dan zijn er natuurlijk ook vele andere hoogwaardige synthetische alternatieven om je warm te houden! 

Er bestaan natuurlijk inmiddels veel organisaties met allemaal hun eigen label als het gaat om duurzaamheid. Er zijn dus veel producten die naast de hier genoemde labels op één of meerdere punten 'groen' of scoren. Dat niet alle merken dit soort labels gebruiken zegt verder niet altijd iets over hun inspanningen om duurzame en eerlijke producten op de markt te zetten. Vrijwel alle gerenommeerde outdoormerken delen hun visie op het gebied van duurzaamheid en verantwoordelijkheid. Vanuit Twinseasons steunen we deze ontwikkelingen en zijn wij aangesloten bij of steunen wij de volgende organisaties:


  • 1% for the planet  
  • Just diggit  
  • POW (protect our winters)

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen
20210304 16:03:05 PC11False0FalseTrue0