Inloggen
Winkelmandje
NederlandsNederlands

Informatie over Fjällräven

Geplaatst op 29-10-2020 door Roland


Fjällräven® –  Of we nu vooruit, achterom of opzij kijken, we bewegen ons altijd voort richting een gemeenschappelijk doel. Het in staat stellen en inspireren van meer mensen om de natuur te beleven, was de visie van Åke en dat is nu onze missie. De natuur zit in ons DNA. We kunnen daar eenvoudigweg niet van afdwalen. Zonder de natuur zijn we nergens. Het is ons verleden, heden en onze toekomst. Het is ons voor altijd.

Wie kent ze inmiddels niet de Kånken familie, de iconische rugzak sinds 1978. De rugzakken zijn niet meer weg te denken uit het straaatbeeld van nu. Er is natuurlijk meer vanuit dit duurzame en innovatieve merk, Fjällräven. Afkomstig uit Zweden en de naam betekent ‘poolvos’ en dit is ook het logo waarmee er herkenning is voor veel mensen. De ontwerpen van Fjällräven worden gekarakteriseerd door Zweedse eenvoud en praktische toepasbaarheid. Er is vanuit het merk een groot respect voor de natuur, milieu en het welzijn van dieren en mensen. Met recht is Fjällräven daarom een duurzaam merk te noemen met een prachtig assortiment van kleding, tenten, slaapzakken, rugzakken en reistassen.

De geschiedenis van Fjällräven

Åke Nordin werd in 1936 geboren in Örnsköldsvik, aan de Zweedse Hoge Kust. Dit gebied met glooiende heuvels, uitgestrekte bossen en een beschutte kustlijn was de perfecte speeltuin voor de jonge en nieuwsgierige Åke. Het was tijdens één van zijn vele avonturen dat het zaadje voor Fjällräven diep in de geest van Åke werd geplant. Het zaadje ontstond uit noodzaak: een rugzak met voldoende volume ontwikkelen die tegelijkertijd ook comfortabel op zijn rug zou zitten. Åke wist dat dit mogelijk moest zijn. Met zijn moeders naaimachine en zijn vaders gereedschap creëerde Åke in zijn kelder een rugzak met een houten frame. Met zijn eerste stiksels ontstond het prille begin van Fjällräven dat Åke tien jaar later in dezelfde kelder startte. Åke’s koppige overtuiging dat er voor alles een praktische oplossing bestaat, zorgde er in de jaren ’60 en ’70 voor dat Fjällräven’s productlijn aanzienlijk werd uitgebreid met tenten, slaapzakken, jassen en broeken. De Greenland Jacket, Expedition Down Jacket en de Kånken rugzak bewijzen inmiddels blijvende klassiekers te zijn. Naar schatting loopt inmiddels één op de twee Zweden, van fanatieke wandelaar tot enthousiaste natuurliefhebber met vertrouwen in Fjällräven.

In de jaren ’80 en ’90 ging het vooral om geografische expansie. Het op een rustig tempo door de natuur wandelen, genietend van iedere stap, terwijl je alles wat je nodig hebt op je rug draagt, dat kon niet alleen voor Zweden zijn….. Eerst breidden ze uit in Scandinavië en later in heel Europa. Voor Åke zijn droom ging nog verder en hij wilde het meer voor mensen mogelijk te maken om ook echt eropuit te trekken. Hij wilde dat meer mensen door de wildernis zouden trekken, want hoe meer mensen de natuur beleven, hoe beter ze waarschijnlijk voor haar zullen zorgen. Zijn droom werd in 2005 werkelijkheid tijdens de lancering van Fjällräven Classic: een 110 km-lange trektocht door Noord-Zweden. De natuur is steeds belangrijker aan het worden voor het merk de nadruk komt dan ook steeds meer op een duurzame productontwikkeling te liggen; op het produceren volgens de voorwaarden van de natuur.



De missie van Fjällräven


Mensen inspireren en in staat stellen om tijd in de natuur door te brengen. Dat is de belangrijkste missie geweest en dat zal ook altijd zo blijven bij Fjällräven. Met de producten willen ze dat jij je zeker voelt en zeker in de natuur, nu en in de toekomst. Ze willen je vergezellen tijdens de mooiste reizen en avonturen. Ze lopen niet mee in de mode en leveren nooit in op kwaliteit. De toekomst van het merk, hun eigen toekomst en die van de natuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij Fjällräven bieden ze je de beste outdoor uitrusting. Dat houdt in dat ze altijd op zoek zijn naar innoverende en duurzame oplossingen. Hieronder vallen het gebruik van gerecyclede en biologische materialen, PFC-vrije impregnatie (zonder fluorcarbon) en het ontwikkelen van producten die een generatie lang met plezier gedragen kunnen worden. De natuur zit voor altijd in het hart bij Fjällräven. De natuur zal altijd het vertrekpunt en de  bestemming zijn. Ze overwinnen geen bergen, temmen geen rivieren en verslaan het weer ook niet. Ze doen het rustig aan. Ze betreden de natuur voorzichtig en met respect, genieten van het bezoek en verlangen er altijd weer naar om terug te keren.


De materialen

De natuur is een constante bron van inspiratie bij Fjällräven. In het verlengstuk hiervan ligt de keus voor materialen. Wanneer het mogelijk is, gebruiken ze materialen uit de directe omgeving, zoals wol, katoen en dons. Lukt dit niet, dan inspireert de natuur hen om synthetische materialen te creëren die de juiste oplossing voor een unieke uitdaging bieden. Bij Fjällraven draait het niet alleen om het maken van producten die boven verwachting presteren. Het gaat er ook om materialen te ontwikkelen die zowel de ontberingen van de tocht overleven, alsook de impact op het milieu zo klein mogelijk houden.

Er worden verschillende duurzame materialen gebruikt in het productie-proces:


  • Vinylon F sterk en duurzaam – perfect voor rugzakken 
  • Supreme Microloft duurzame en lichte synthetische isolatie 
  • G-Loft Supreme synthetische isolatie voor warmte in vochtige omstandigheden 
  • Tencel zacht, aaibaar en beschikt over buitengewone waterabsorberende eigenschappen. 
  • Bergshell nieuwe extra duurzame stof 
  • Hc lite Lichtgewicht en duurzaam windbestendig 
  • Corylon unieke verstevigende stof, gemaakt van gerecyclede materialen 
  • Biologisch katoen geen giftige chemicaliën en alleen natuurlijke bestrijdingsmiddelen 
  • Gerecycled polyester bespaart energie en vermindert afval


Fjällräven kopen

Zoek jij een Fjällräven winkel , de iconische Kånken rugzak? De Stina of Greenland jas, Abisko broek of een slaapzak van dit avontuurlijke merk, waar mens en dier centraal staan? Je kunt alle  Fjällräven producten makkelijk online bestellen bij Twinseasons. Binnen 1 tot 3 werkdagen heb jij je bestelling in huis. Heb je nog vragen over één of meerdere producten? Neem dan vooral contact met ons op! Je kunt ons bereiken door te bellen naar (+31) 050 311 25 46 of door een e-mail te sturen naar info@twinseasons.nl. Natuurlijk ben je ook altijd welkom in onze winkel in Groningen.

Voor producten van Fjällräven zit je bij Twinseasons als official dealer goed; je zult versteld staan van de prachtige kwaliteit en de onberispelijke productiestandaarden van de verschillende producten. Twinseasons voor de beste deals en beste service, daar begint elk avontuur!

Winkelmandje

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen
20210306 14:35:03 PC11False0FalseTrue0