Geplaatst op 27-10-2020 door Roland

Ortlieb, het ontstaan van een marktleider
In de lente van 1981 in Zuid-Engeland valt ononderbroken regen op de weelderige groene heuvels. In deze stortbui staat een jonge fietser met zijn volledig beladen bike off-trail. Het heftige weer werkt op zijn zenuwen en het water druipt van zijn kleren en bepakking. De jonge avonturier had zich deze reis anders voorgesteld en maakt zich snel uit de voeten, onderweg naar de verharde paden en wegen. De komende nacht in een natte slaapzak met vochtige kleding is niet echt een mooi vooruitzicht. Plots ziet hij een vrachtwagen passeren en de regen komt neer op het zeil van de laadbak en de goederen blijven droog en schoon……
Een ding is zeker, dit momentum was aanleiding voor het idee van de eerste waterdichte fietstas en de ORTLIEB fietstas werd geboren. De avonturier zijn naam is Hartmut ORTLIEB. Hij staat op het punt zijn frustratie te kanaliseren en het om te zetten in creativiteit. Hij maakt iets in zijn hoofd die de volgende zuurverdiende reis zal redden! Direct na zijn terugkeer thuis begint hij met het maken van een ‘fietstas’ van het rode vrachtwagen zeil. Bij de ijzerhandel haalt hij haken om het self-willed pack aan zijn fiets te kunnen bevestigen.
Vanuit de wetenschap dat fietsen het lichaam en geest jong zal houden produceert de actieve tiener vanaf nu elke dag iets nieuws, en verbetert en verfijnt zijn uitvindingen. Geïnspireerd door het packhorse principe, maakt hij uiteindelijk twee packs, de inmiddels bekende Back Roller Classic van Ortlieb. Meer en meer mensen en vrienden toonden hun interesse in deze onconventionele tassen die meer opvallen door hun functionaliteit dan hun design. De eerste distributie-strategieën en fietstas lijn is aanstaande en de garage is de eerste werkplaats…
Het bedrijf en de ontwikkeling
Al snel is de vraag te hoog is voor een één mans operatie, dus familieleden en vrienden komen helpen om aan de vraag te kunnen voldoen. In 1982 is het bedrijf ORTLIEB opgericht. Het "marketing plan" vraagt om de eerste tentoonstelling. Gewapend met een klaptafel, presenteert ORTLIEB haar eerste unieke producten in de donkere hoek onder de roltrappen op de beurs. De verbale propaganda is de meest succesvolle reclame-strategie voor Helmut in de dan nog kleine outdoor-industrie. Het resultaat is overweldigend. De onaangename herinneringen van een vochtige slaapzak in de regen eisen nog steeds hun tol, en de drukke uitvinder kan niet rusten in vrede. De eerste genaaide verbindingen zijn niet goed genoeg en ze worden nu gelast met als resultaat dat de ORTLIEB tassen vanaf nu 100% WATERDICHT zijn! De eerste mijlpaal is behaald en de volgende volgt onmiddellijk: de roll sluiting. Het is een eenvoudig maar doeltreffend principe voor een dry-pack. Aangevuld met het Self-locking montage systeem "Quick-Lock1" is er een geheel nieuw kwalitatief hoogstaand product op de markt gekomen.
Ortlieb anno 2020
Onafhankelijke opiniemakers en de internationale markt steunden de verdere de ontwikkeling van het merk ORTLIEB vanaf het allereerste begin met enthousiasme. Gemiddeld elk kwartaal, wordt een ORTLIEB product beloond met een "Best Buy" of "aanbeveling" door specialisten of gebruikers. Dit is de permanente stimulans voor de inmiddels 130 werknemers om zich te committeren voor het behoud van de hoge kwaliteit en innovatieve kracht van ORTLIEB vanuit het hoofdkwartier in Heilsbronn. Rack-packs, Fietstassen, Stuurtassen, Backpacks, Dry-bags en nog veel meer “Made in Germany”met trots!
Ortliebs visie en missie
Werelds meest toonaangevende merk van waterdichte premium-materialen voor outdoor-use. ORTLIEB-producten zijn een statement ‘against nature’ in de meeste positieve zin. Ze ontwerpen en produceren innovatieve waterdichte producten waarmee de consument beter kan navigeren in haar wereld, hun dromen na kunnen leven en respect te hebben voor elke onze planeet.

Het instapmodel van Ortlieb, de Back Roller City